43-400 Cieszyn, Plac Wolności 7b +48 33 85 211 32

Koper w Brukseli

czyli sprawozdanie z wycieczki do Parlamentu Europejskiego
18-22 czerwca 2012 r.

W dniu 13 stycznia 2012r. odbył się konkurs wiedzy o Unii Europejskiej organizowany przez Biuro Poselskie posła do Parlamentu Europejskiego Jana Olbrychta. Konkurs był współorganizowany przez I LO im. Antoniego Osuchowskiego w Cieszynie. Konkurs był skierowany do uczniów powiatu cieszyńskiego. Zdobywcy I i II miejsca wraz z opiekunami na zaproszenie posła Jana Olbrychta pojechali z wizytą do Parlamentu Europejskiego w Brukseli. Z naszej szkoły pojechał zdobywca II miejsca w konkursie, tegoroczny abiturient z klasy 3d Janusz Hudziec wraz z opiekunem Dariuszem Sikorą. Wyjechaliśmy wieczorem 18 czerwca z Katowic. Uczestnikami wyjazdu byli także inni laureaci konkursów o Unii Europejskiej z całego województwa śląskiego, w tym dwaj uczniowie ze Szkoły Organizacji i Zarządzania na Małej Łące w Cieszynie wraz z opiekunką. Do długiej podróży autokarem dotarliśmy do uniwersyteckiego miasta Leuven koło Brukseli. Leuven bardzo nam się spodobało, szczególnie ratusz i zabytkowe kamienice. Pomimo braku znajomości języka niderlandzkiego bez problemu dogadaliśmy się po angielsku i niemiecku. 20 czerwca udaliśmy się z wizytą do Parlamentu Europejskiego. Uczestniczyliśmy w spotkaniu z posłem Janem Olbrychtem, obejrzeliśmy salę plenarną, gdzie obradują posłowie. Poznaliśmy. jak wygląda praca parlamentarzystów w ich biurach. Mieliśmy okazję zjeść lunch w poselskiej restauracji. Zwiedziliśmy Parlamentarium – nowoczesną wystawę poświęconą Parlamentowi Europejskiemu. Odczucia mieliśmy bardzo pozytywne. Byliśmy pod wrażeniem wielkiego profesjonalizmu pracy poselskiej Jana Olbrychta. Potrafił w bardzo jasny i zrozumiały sposób wyjaśnić zasady funkcjonowania Unii Europejskiej. Zwrócił nam uwagę, że w dzisiejszych czasach nauka języków obcych to podstawa i nie wystarczy młodemu człowiekowi znać tylko język angielski, trzeba posługiwać się co najmniej dwoma językami obcymi, żeby odnieść sukces i znaleźć dobrą pracę. Oprócz wizyty w parlamencie zwiedziliśmy Brukselę, muzeum samochodów m.in. z bolidami formuły 1, stare miasto z pięknym rynkiem Grand Place i inne atrakcje. W Brukseli dominuje język francuski, ale znając angielski „nie zginie się” na pewno. 21 czerwca opuściliśmy piękne Leuven i pojechaliśmy do zabytkowego miasta Brugia. W Brugii jak w całej Flandrii językiem urzędowym jest niderlandzki. Miasto jest bardzo ładne, zwiedziliśmy zabytkowe kościoły, kamienice, płynęliśmy łódką po kanałach. Miasto nazywane jest Wenecją północy, choć nie wiemy, czy Wenecja nazywana jest Brugią południa. Czasu starczyło nam jeszcze na krótki wypad nad Morze Północne do Ostendy, położonej niedaleko Brugii. Ostenda ma wspaniałą piaszczystą plażę. Wszystkim możemy polecić pyszne belgijskie frytki i czekoladki. Dziękujemy za pomoc w zorganizowaniu wyjazdu Pani Sylwii Cieślar z biura poselskiego Jana Olbrychta i pracownikom biura z Katowic. Zachęcamy bardzo przyszłych i obecnych uczniów Kopera do udziału w konkursach przedmiotowych i olimpiadach, jak również do pilnej nauki języków obcych. Jak widać, nasza szkoła daje szansę nie tylko na pogłębienie swojej wiedzy, ale także na bardzo ciekawe wyjazdy.